PIPEC
3
L´ATMOSFERA
I LA HIDROFERA
A.-
SIMULA ELS EFECTES DE LA PLUJA ÀCIDA EN LES PLANTES
- Es produïx alguna alteració en el full com a conseqüència de la “pluja àcida”? De quin tipus? Descriu-laSi es produex una alteració en el full.Al posar àcids la fulla canvia de color. Necessitem utilitzar àcids que simulen l´efecte de la pluja àcida i fulles verdes. Al possar els àcids , passat dos dies ,les fulles es tornen grogues i marrò oscur casi negres.
- Què àcid ha produït major alteració?Àcid sulfúric
3. D´on
procedixen majoritàriament els òxids de sofre i de nitrogen?
Oxids de sofre :
Es produeixen:
- de manera natural: erupció dels volcans
- de manera artificial: pels humans i les seues accions: al cremar carbó i petroli per a produir energia i calor i en la combustió dels motors dels vehicles i en les empreses metal.lùgiques .
Oxids de nitrogen:
Es produiexen:
- de manera natural: descomposició bacteriana de com`postos nitrogenats (s'utilitzen com a fertilizants)
- de manera artificial: procedeixen de la combustió de materials d'origen fòssils com carbó i petroli a altes temperatures en industries, llançaments de cohets i avions, explosions nuclears...
4.Com penses que es
podria evitar este problema?
Amb un compromís dels governs per a canviar o millorar les lleis i
amb un compromís de la societat.
Informant i educant a la gent sobre el perill de la pluja àcida i
com evitar-ho.
5.Comenta accions
que podem fer per a minimitzar este problema.
- Controlar l'emissió de gasos de les indústries
- Reduir el consum de combustible fòssil com carbó i petroli
- Augmentar el consum d'energia neta: solar, eòlica...
- Controlar el consum d'energia elèctrica en els hogars i en les indústries.
- Augementar el sistema de filtració de gasos en els vehicles
- Augmentar el nombre dels arbres plantant més boscos i protegin els que tenim
- En els hogars, oficines, col·legis...informar a la gent de les millores que eviten la pluja àcida
- Utilitzar correctament aparells elèctrics
- Millorar l'eficiencia energètica ( bombetes led, aparell que consumisen menys...)
- No utilitzar aparells que cremen gasolina com motoserres...
- No utilitzar plàstics (utilitzen combustibles fòssils per a la seua fabricació)
B.- EXPERIMENTS AMB EL
CICLE DE L'AIGUA
1.En el moment que encendem la mistera què succeïx en
l´interior?Amb quina etapa del cicle del l´aigua ho relaciones?
Augmenta la temperatura de l'aigua al calfarse
Ho relacione amb l'etapa de l'evaporació
2.Què ha succeït en el recipient xicotet al final del
procés?Amb quina etapa del cicle de l'aigua ho relaciones?De quin
color és l´aigua en el dit recipient?
Han caigut gotes d'aigua
Ho relacione amb l'etapa de la precipitació.
L'aigua és blava (aigua mes coloran blau)
3.Relitza un esquema del cicle de l'aigua on apareguen els
diferents processos que ho constituïxen
Les etapes del cicle de l'aigua són:
- Evaporació
- Transpiració
- Condensació
- Precipitació
- Deslliçament superficial
- Infiltració
4.Per que es diu que el cicle de l´aigua és tancat?
Perquè comença i finalitza al mateix lloc: el mar
El cicle de l'aigua és continuo i passa sempre per les mateixes
parts o etapes
C.-ESTUDIA LA DEPURACIÓ DE L'AIGUA.
1.Compara les característiques de l´aigua abans i després
de la depuració i extrau conclusions. Presenta el quadro de les
observacions i els comentaris relacionats.
L'aigua, abans de depurar-la estava bruta i tenia sustàncies
dins. L'olor era desagradable (fea pudor) i no era transparent per la
brutícia que tenia.
Després del procés de depuració vam trobar aigua neta, trsnsparent
i sense olor
No vam mesurar el ph
El procés de depuració lleva les sustàncies que porta l'aigua i
que provocarien malalties a les persones i els animals. Ens permet
reutilitzar aigues brutes.
|
Color
|
Olor
|
Transparencia
|
Ph
|
Abans de depurar
|
Groc amb substàncies
|
Desagradable
|
No transparent. Té restos
|
-
|
Després de depurar
|
Transparent
Sense color
|
Inolora
|
Transparent
|
-
|
2.Creus que l´aigua encara que depurada es podria beure? Per
què?
El aigua depurada es pot utilitzar per a regar, apagra incendis,
netejar carrers... però no es pot beure. Precisa potabilitzar perquè
per a poder beure es precís llevar els microrganismes que pot portar
amb processos químics i amb filtres especials. Aquestos
microorganismes poden provocar malalties a qui beu.
3.Quines avantatges i inconvenients li trobes a este mètode?
Avantatges:
- Permet reutilitzar l'aigua per a regar, apagar incendis, netejar...
- Evita utilització inadecuada d'aigua potable
- Són mètodes fàcils d'aplicar a aigua bruta
Inconvenients:
- Precissa instalacions especials
- S'ha de detruir convenientment els residus que es generen
- Generen mal olors (les plantes depuradores)
Jorge Marco Bielsa
1º ESO A nº 16
No hay comentarios:
Publicar un comentario